Shporta juaj është bosh
Të përshkruhet seksi
ashtu, që mos të duket si pornografi, gjegjësisht ashtu që mos të qeshin
njerëzit, është shumë vështirë!
Intervistë me autorin slloven Tadej Golob,
mbi romanin “Këmbët e derrit”, Botimet Toena,
2019
Romani “Këmbët e derrit”, është romani, i cili ju solli shumë sukses dhe bëri bujë, pasi fitoi edhe çmimin më të rëndësishëm për letërsi në Slloveni “Kersnik”. Çfarë ju frymëzoi të shkruani një lloj romani të tillë, me një subjekt gati-gati të pazakontë, i cili le të themi ka tërhequr mjaft kërshërinë e lexuesve?
T. Golob - Në të vërtetë, këtë mund ta shpjegoj shumë vështirë. “Këmbët e derrit” ka qenë libri im i parë letrar dhe në të merrem me pyetjen, çka është arti. Natyrisht se flet për vizatuesin e stripave, që ka vështirësi me kokainën dhe me personalitetin e vet, si dhe me mungesën e parave, por çështja kryesore e tij është prapëseprapë, çka është ajo që e bën një prodhim artistik, si bëhet njeriu artist? Kjo ishte çështja që më mundonte së tepërmi kur vendosa të shkruaj. Disi nuk e gjeja veten në mesin e atyre që merren tërë jetën me tema “serioze”. Nuk desha të shkruaja për përçarjen kombëtare në Luftën e Dytë Botërore.
Ju prej 30 vjetësh
merreni me alpinizëm dhe keni ngjitur edhe majën më të lartë, atë të Everestit?
Ç’mund të na thoni për këtë eksperiencë dhe mbi të gjitha për pasionin tuaj për
letërsinë? A mund të ketë një lloj lidhje mes tyre?
T. Golob -
Po, ekzistojnë shumë lidhje. Vetë ndjenja, kur gjendesh nën një shkëmb të madh
mbi të cilin dëshiron të hipësh dhe kur
e shkruan fjalinë e parë të disejtë që do të duhej të bëhet roman, janë të
ngjashme. Ndjenja e vogëlsisë. Përpos kësaj, marrja me sport ta hap një pjesë
të rëndësishme të botës dhe jetës. Në Everest isha në vitin 2000, në fakt si
pjesëtarë i ekipit mbështetës për Dav Karniçarin, njeriun e parë në botë që zbriti
nga maja e Everesti me skia. Dy ditë më vonë, më 9 tetor edhe unë e arrita
majën.
Ju e keni vendosur
personazhin tuaj, Janin, mes ulje-ngritjeve të shumta, dhe e gjitha është
rrëfyer përmes një monologu të brendshëm. Këtë subjekt dhe këtë personazh a
mund ta lidhim me ndonjë ngjarje reale në jetën tuaj, apo është thjesht një
trill artistik?
T. Golob -
Gjatë shkrimit, krijimit të personazheve, gjithmonë mbështetem në persona realë.
As Jani Bevku nuk ishte krejtësisht i trilluar. E kam një mik që flet ngjashëm
me Jani Bevkun, dua të thotë me gjuhë tejet vulgare, që përdor sharje dhe
mallkime, por as pjesa gangsterike e tregimit me pushkë të prerë dhe me qeskë
të kokainës nuk është e trilluar. Ndërsa vetë rrëfimi, shpalosja dhe fundi i
saj janë plotësisht prodhim i imagjinatës.
Përgjatë romanit kemi
mjaft skena erotike, marrëdhëniet e personazhit me gruan e tij, të cilat janë
të përshkruara me një gjuhë mjaft të drejtpërdrejtë. Mendoni se kjo gjuhë e
përdorur e bën romanin të lexohet më shumë? Pra, a ka qenë zgjedhje e juaja e
paramenduar përdorimi dhe përshkrimi përmes një gjuhe të tillë?
T. Golob -
Gjuhën gjithmonë ia përshtat personazheve dhe situatave. Shumë njerëz e kanë
kritikuar “Këmbët e derrit” për vulgarizim. Ç’të them...? Po, është. Ashtu siç
është vulgare edhe jeta e Jani Bevkut dhe jetët tona në përgjithësi. E sa u
përket skenave seksuale - me to, në “Këmbët e derrit”, jam shumë krenar. Të
përshkruhet seksi ashtu, që mos të duket si pornografi, gjegjësisht ashtu që mos
të qeshin njerëzit, është shumë vështirë.
Subjektin e romanit mund
ta lidhim edhe me aktualitetin, me problemet e ndryshme sociale, marrëdhëniet
mes një çifti, të cilat agravojnë, në momentin e përballjes me trysnitë që
shpesh të sjell jeta. Përse zgjodhët që në qendër të romanit të jetë pikërisht
një çift dhe marrëdhënia e tyre?
T. Golob -
Heroi duhet të merret me probleme, përndryshe nuk është hero. Problemet e
njeriut me familjen, pa para, dhe pa një të ardhme, kuptohet se janë shumë më
të mëdha se problemet e një njeriu të pamartuar në një situatë të njëjtë.
Jeni i frymëzuar nga
mitologjia greke, sepse në romanin tuaj kemi tek-tuk motive mitologjike, si për
shembull ai i bretkosës?
T. Golob -
Vërtetë jam i entuziazmuar me mitologjinë greke, por ato bretkosa nuk rrjedhin nga
ajo, ato vërtetë më kanë ndodhur, diku para pesëmbëdhjetë vjetësh, kur me bashkëshorten dhe me dy fëmijë të vegjël u
shpërngulëm në një banesë – bodrum në periferi të Lubjanës. Në vjeshtë, kur
filluan reshjet, para dyerve kisha një mori bretkosash. Më vonë e zbulova se
ndërtesa në të cilën e kishim blerë banesën ishte ndërtuar në një moçal të
dikurshëm, që nuk mund të thahej. Kjo pjesë e romanit është tejet
autobiografike.
Përse zgjodhët titullin
“Këmbët e derrit”, për romanin tuaj? Mendoni se vënia e një titulli të tillë do
ta tërheqë më shumë lexuesin?
T. Golob -
Për arsye se Jani Bevku, ndërkohë që mësohej të bënte tatuazhe ushtronte në këmbët
e derrit, të cilat i blinte te mishshitësi. Dhe kur i pa këmbët me ato thundra
të shtypura, para sysh iu paraqit rrëfimi i jetës së kësaj kafshe. Dhe ky rrëfim
është i egër.
Cili është shkrimtari
juaj i preferuar dhe çfarë lloj letërsie lexoni?
T. Golob -
Po, i kam pesë libra të preferuar që i përmend kur dikush më pyet diçka të
tillë: “Mjeshtri dhe Margarita” e Bulgakovit, “I huaji” i Albert Camus, “Cica
në metro” i Raymond Queaneauit, “Shpëtimi”
i James Dickeys dhe “Thertorja pesë”, e Kurt Vonnegutit. Përndryshe lexoj
gjithçka.
Ç’duhet të përmbajë një
shkrim që të quhet letërsi e mirëfilltë sipas jush?
T. Golob -
Duhet të ketë diçka që mund ta durojë. Tregimin, gjuhën, energjinë, që është
shumë vështirë të përcaktohet dhe që çdo njeri, me siguri, e kupton disi
ndryshe. Nuk janë të gjithë librat për gjithkënd. As “Këmbët e derrit” nuk është.
Vendi juaj i preferuar
për të shkruar?
T. Golob -
Shkruaj në shtëpi. Në dhomën e gjumit ku e kam rregulluar një qoshe për shkrim.
Megjithëse kam shkruar edhe tjetërkund, në banesa, nëpër rezidenca të ndryshme
për shkrimtarët, nëpër kafene etj. Por jam mësuar me ambientin shtëpiak dhe
mendoj se shkrimet e mia më të mira krijohen pikërisht aty.
Përveç romaneve, cila
gjini letrare ju pëlqen më shumë dhe a keni menduar ta sprovoni veten tuaj në
poezi?
T. Golob -
E kam sprovuar, por në këtë botë ka aq poetë të shkëlqyeshëm, saqë nuk do t’u
përzihesha në punë. Ne sllovenët kemi më shumë poetë se shkrimtarë të
jashtëzakonshëm.
Për ta përmbyllur donim
t’u kërkonim një këshillë për krijuesit e rinj. Çfarë duhet të kenë parasysh në
momentin që shkruajnë?