Poetika
e mirënjohjes, brenda një “kapitulli amerikan” të Fatos Kongolit
Nga
Agron Gjekmarkaj
12.05.2020
Qysh herët, kur
shkruheshin përkufizimet e etikes shoqërore, Aristoteli, një nga eterit
themelues të qytetërimit tonë, pat konstatuar se “mirënjohja vjetrohet e para”
te njeriu. E në përgjithësi, historia dhe letërsia me personazhet e tyre si
ngrehinë e semantikës humane i japin të drejtë grekut antik. Në botën shqiptare
të mbushur me maraz e qejfmbetje ngado që e kthen kokën, fjalia monumentale
duket si e denjë për t’u skalitur në ballin tonë shqiptar. Me gjasë, Fatos
Kongoli, shkrimtari i njohur, i shquar po kaq në vendosmërinë për të mos e
braktisur modestinë e vet, do të befasojë jo pak me gjërat e “thjeshta”, të
cilat i paskëshim harruar.
Njëra prej tyre
është mirënjohja, kjo kompozitë themelore e të qenët njerëzorë, braktisja e së
cilës e lejon individin të eksperimentojë gjithçka që lidhet me të kundërtën e
saj. Libri i sapodalë i Fatos Kongolit, “Kapitulli i Amerikës”, nga shtëpia
botuese “Toena”, i cili më bëri shoqëri për gjatë disa ditëve të kësaj
karantine, më përmbysi një tipologji të rrënjosur gati verbërisht në
ndërgjegje, se shkrimtarët zakonisht marrin mirënjohje më shumë sesa japin. Pos
tyre, një aradhë e madhe njerëzish në zanate e profesione, artistë e
politikanë, policë e hajdutë, mekanikë e bujq, pozita dhe opozita, edhe pse
paguhen për punën e tyre, po kaq e pretendojnë. Ai u jep vend të tjerëve, duke
spostuar veten në zonat e largëta, ku qenia humbet peshën. Kongoli jeton nën
dhunën e një borxhi që e shoqëron Adamin e Evën që nga kafshimi i mollës.
Për ta larë atë,
për t’iu kthyer së shkuarës, së tashmes dhe së ardhmes u rikthye gati si
Kostandini e bëri gjithçka që mund t’i konsiderohet shlyerje, shkruan e
shkruan, romane, ese dhe kujtime. “Kapitulli i Amerikës” është përkushtimi i
tij, së pari për Hyun, që e vuri në prova të rënda shëndetësore, ku siç mund të
perceptohet gjithçka rifiton kuptim të ri, dëshira për qëndresë për ta ngulur
në deje të tokës spirancën e jetës, malli që nuk mund të këputet për njerëzit e
dashur, fëmijët, gruan , miqtë dhe letërsinë. Me një kujtesë sqimatare tërheq
nga fati i vet një galeri të madhe personash, personazhesh e personalitetesh
për t’i bërë bashkë si elementë jetikë, pa me të cilët ndërton historinë e
jetës së vet të shndërruar në memuar.
I rikthyer së
dyti në jetë siç vetë e thotë, në udhëtimin e ardhjes, edhe ai takon diku
Virgjilin e tij për ta udhëhequr në renditjen e kujtimeve , teksa në “ferr” apo
“purgator” ka qenë vetëm me të shoqen, me pak doktorë të përkushtuar,
fizioterapistët, infermierët e mbi të gjitha mikun francez, Xhulien Rosh, që i
gjendet pranë, vendos i sapodalë asaj ujdhese të ndërtojë një parajsë me qiejt
e saj për shumë njerëz që ka njohur në jetë që kur shkroi së pari, derisa
mbylli “Kapitullin e Amerikës”.
I vëmendshëm që
të evidentojë vetëm të mirën, ndërsa e keqja i duket një rastësi alogjike, ku
në çdo rast konflikti gjen fajin te vetja dhe jo te tjetri, sjell në vëmendje
të lexuesit kritikat e para të shtypit të Kosovës ndaj tij, tejet të egra më
të, më vonë takimet me Sabri Hamitin e Rexhep Qosen, takimet në aeroport me një
përkthyese në tentativë, një bisedë me një të panjohur në bulevardin e qytezës
amerikane ku banon, mësimin e anglishtes, betimin si qytetar amerikan, raportet
me Piro Manin, Betim Muçon, Naum Priftin, Shpëtim Telegrafin e të tjerë
intelektualë shqiptarë që janë shndërruar në diasporë.. Befasues shfaqet në
vlerësimin që ka për analistë e gazetarë, të cilët ia kanë lexuar librat dhe ia
komentojnë bujarisht ato. Keqardhja për detajet që nuk mund të sjellë, për emra
të harruar nga sulmet e ndodhive të përditshme, janë një brengë e tij. Secilit
prej tyre, megjithatë, i përcjell diçka të paharrueshme në përpjekjen e tij për
t’i gjetur një vend.
Po kaq me gëzim
të dëlirtë fëmijësh, por aspak naiv, që zbulojnë enigmat e para të botës,
rrëfen udhëtimet në Europë, në shtëpi shkrimtarësh e mes tyre pa mburrje, pa
rrahagjokse, gati me përvujtni, megjithëse tanimë është i përkthyer në shumë
vende e gjuhë.
Mburrja
ballkanike e provinciale duket se nuk e ka prekur askund mendimin e Kongolit. I
gatshëm të vihet në diskutim, të rrethohet me pikëpyetje, të mundohet deri në
lodhje për të kuptuar tjetrin, nuk pranon të bëhet asnjëherë objekt
kundërvënieje, sidomos me Ismail Kadarenë, të cilin kudo e thërret Zoti Kadare,
i pasigurt e mirëkuptues nëse ai ia ka lexuar apo jo librat, madje mirënjohës
për fjalët e mira që i mbërrijnë nga të tretë nga çifti Kadare. Po kaq
sinqerisht i prekur, duke e përjetuar si një padrejtësi që atij Ismail
Kadaresë, nuk i ishte dhënë ende “Nobeli”. Jo shumë shkrimtarë shqiptarë e
shfaqin këtë brengë. Mjaft ngjarje të Shqipërisë dhe të botës ndërthuren në
këto libra, shumë emra apo mendime të tyre kryqëzohen ndërmjet. E kaluara dhe
aktualiteti të kushtëzuara nga njëra-tjetra, sidomos këtej nga ana jonë.
Në mes tyre, një
ngjarje që e ka parë Fatos Kongolin dëshmitar në një gjyq të organizuar nga
Sigurimi i Shtetit. Një ngjarje, për të cilën ai nuk ka heshtur, nuk ka
fshehur, por ka rrëfyer duke evoluar. Nëse tek “Iluzione në sirtar”, kur e
lajmëroi atë si fakt, ai shfaqej pak i ftohtë, aq sa mori mbi shpinë shumë
sulme, te “Kapitulli i Amerikës” gjejmë një reflektim, një mea culpa,
një nevojë për mirëkuptim të krishterë e falje që nuk ishte hero e rezistent.
Ai lyp vëmendjen e lexuesit për mungesën e kurajës për t’u rebeluar e burgosur,
për ankthin e frikën, por edhe për kurajën për të gjykuar vetveten.
Intelektuali shqiptar ka një zakon, shpesh heroizohet, Fatos Kongoli
deheroizohet.
Tek e lexoja,
Kongoli më ngjante shpesh me Diogjenin në fuçi, të cilit i shkoi Aleksandri i
Madh pranë dhe i tha “Çfarë do të dëshiroje nga unë?”, ndërsa Diogjeni i
përgjigjet: “Të spostoheshe pak se më ke zënë diellin”! Kësisoj, edhe Kongoli
kërkon hisen e vet të Diellit, jo për t’u ngrohur, po për të ndriçuar, për të
bërë dritë mbi kohën dhe njerëzit, ngjarjet dhe emocionet, librat dhe
eksperiencat, gjenezën e teksteve të vetave, përmes së cilave pranohet si një
nga shkrimtarët më të rëndësishëm të bashkëkohësisë shqiptare e më gjerë!... Dhe
çuditërisht nuk kërkon asgjë prej nesh, teksa na bën me dije se na është mirënjohës
për gjithçka është e ka mundur të bëjë! Nëse nuk më zini besë, lexojeni
“Kapitullin e Amerikës”, në mos për tjetër, për të kujtuar se edhe Aristoteli
nuk paskësh gjithmonë të drejtë. Sidomos kur bëhet fjalë për poetikën, jo të
tijën, por atë të mirënjohjes.